ضریب پوشش مشتریان چیست؟

در شرکتهای پخش جهت گسترش بازار مصرفو درک اینکه چقدر در کسب سهم بازار، از نظر گستردگی موفق بوده ایم، از شاخصی به نام ضریب پوشش مشتریان استفاده می‌شود.

این شاخص فهم گسترده ای از میزان پوشش مشتریان به مدیران شرکتهای پخش می‌دهد. این ضریب عموما با فرمول زیر محاسبه می‌شود.

به عنوان مثال در حال حاضر، ما به ۷۸۵۰ مشتری در طی هر ماه، یکی از محصولاتمون رو میفروشیم.اما تعداد کل مشتریان تعریف شده در سیستم ما که در حال حاضر فعال هستند، ۱۱۴۳۲ مشتری است.بعضی از این مشتریان، ماهی یک بار می خرند.بعضی ماهی ۵ بار و بعضیا هم هر دو ماه یک بار خرید میکنند و …

حالا، برای محاسبه ضریب نفوذ به مشتریان خرید کرده، عدد ۷۸۵۰ رو تقسیم بر ۱۱۴۳۲ میکنیم. عدد ۶۸% به دست میاد. این عدد نشاندهنده اینه که ما بازاری که توش حضور داریم رو به اندازه ی ۶۸% تحت پوشش قرار داده ایم.اما این آمار میتونه  به دلایل زیر گمراه کننده باشد:

  • کم کاری فروشندگان در عدم اضافه کردن مشتریان جدید
  • اشتباهات انسانی یا نرم افزاری در تعریف مشتریان
  • عدم شناخت درست از بازار و حضور در بخش کوچکی در بازار

بنابراین، محاسبه شاخص دوم پیشنهاد می شود.یعنی ما با استفاده از بانکهای اطلاعاتی ای که در بازار وجود دارد، ببینیم که چند سوپرمارکت در سطح شهر تهران وجود دارد.یکی از همین لیستهای قانونی، عدد ۱۷۰۰۰ رو لیست بندی و منطقه بندی کرده است.حالا ما باید عدد ۷۸۵۰ رو تقسیم بر ۱۷۰۰۰ کنیم. نتیجه میشه ۴۶%.یعنی اینکه با به کمتر از نصف مشتریانمون خدمت رسانی می‌کنیم.

منبع: erp4you.ir.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کلیک راست در این سایت غیر فعال است !!