معرفی بازی مدیریتی و تیم سازی مافیا
بازی مدیریتی و تیم سازی مافیا (Mafia)، بازی گروهی و استدلالی است که توسط دیمیتری دیویدف ابداع شده است. این بازی شبیه سازی نبردی خیالی، میان اقلیتی آگاه و اکثریتی ناآگاه است. در این بازی تعداد افرادی که بازی میکنند باید بالای ۵ نفر باشند و به هر شخص نقشی داده میشود.
مشخصات رقابت
نوع رقابت | گروهی |
استدلالی | مذاکره و حفظ ظاهر و تمرین بازیگری |
بازخورد | تقویت توان مذاکره و بازیگری و همکاری تیمی |
رویکرد روانشناختی | همکاری / شناخت دیگران / دروغگویی |
نفرات مورد نیاز | 4 الی 20 نفر |
موارد مورد نیاز | _ |
زمان مورد نیاز | باز |
قوانین بازی
در سادهترین شکل، دو تیم «مافیا» و «شهروند» در این بازی حضور دارند و معمولا در تعداد بالا یک نقش مستقل نیز به بازی اضافه می شود. یک نفر به عنوان «گاد» یا خدا به عنوان داور بازی حضور دارد. هویت بازیکنان با نوشتن یا تقسیم کارت تعیین میشود. بازی به تعدادی شب و روز تقسیم میشود. در شب بازی مافیا هم تیمیهای خود را دیده و شهروندان را میکشند و در روز شهروندان صرفا از روی استدلال و صحبت میتوانند مافیا را بشناسند.
بازی ادامه مییابد تا زمانی که یا همهٔ مافیاها از بازی بیرون بروند (که شهروندان برنده میشوند) یا تعداد مافیاها و شهروندان برابر شود (که مافیا برنده می شود).
درباره بازی
بهطور کلی در این بازی قدرت تکلم، حفظ خونسردی، توانایی مذاکره و متقاعدسازی و دروغگویی را بالا می برد. آوردن استدلالهای منطقی نقش بسزایی در پیروزی دارد. بازیکنان بهطور مخفیانه نقش شان مشخص میشود؛ مافیاها همدیگر را میشناسند و شهروند که تنها از تعداد افراد مافیا آگاه هستند و عده معدودی از آنها از برخی نقشها اطلاع دارند.