ادونچرگیم (Adventure Game)، هر نوع بازی خاصی است که در ساختار آن، «داستان»، شالوده اصلی بازی باشد. بسیار مشهود است شما یک کاراکتر دارید که پشت این کاراکتر یک داستان وجود دارد. داستان تا حدی روایت میشود و سپس شما باید یک ماموریت را انجام دهید. یعنی قسمتهایی از داستان سپس یک مینیگیم و سپس دوباره داستان ادامه می یابد. معمولا در این نوع بازیها شما یک محیط دارید که در آن پرسه میزنید و سپس ماموریتهایی را انجام میدهید و یا با کاراکترهای متفاوتی روبرو میشوید.
وقتی دقت کنید متوجه میشوید که خیلی از بازیها دارای چنین سیستمی هستند. اما تفاوت ادونچرگیم این است که تاکید اصلی روی داستان است و نه روی بازی. زمانی که داستان به بازی ارجح باشد مشخص است که محتوای داستان بسیار اهمیت پیدا میکند! به همین دلیل هرجایی که محتوا برای ما بسیار مهم است میتوان به نوعی به کاربرد جدی ادونچر گیم فکر کرد!
بازی myst اولین ادونچر گیم معروف دنیاست که قبل از بازی sims پرفروشترین بازی دنیا هم بود و همین نشان از استقبال زیاد مردم از این نوع بازیهاست. بازی loom از دیگر بازیهای مشهور است که تا حدی در کشور ما نیز شناخته شده است. monkey island هم تا حدی شناخته شده است.
در بازی جدی و مخصوصا گیمیفیکشین در آموزش میتوانیم از موارد مطرح شده و ایدههای کلی که این نوع بازی به دنبال آن است بسیار استفاده کرد!
در عمل وقتی به قضیه از بیرون نگاه کنید متوجه میشوید که جذابیت این بازی به حل مینیگیم ها نیست، بلکه به فهم ادامهی داستان است! و این برای بحث گیمیفیکیشن و بازی جدی بسیار اهمیت دارد! علت این امر این است که مثلا بازی زیر را در نظر بگیرید شما ممکن است که در یک بازی به دلیل مهارت چشمی حرکتی برنده شوید و نه معلومات درسی. در ادونچرگیم چون تاکید روی داستان است و نه روی بازی، انتقال محتوا بسیار راحتتر و سریعتر انجام میشود!