داستان یک کلیسا و مدیریت

چرا دانش مدیریت راهکار تمام مشکلات یک کشور است؟

کلیسای ملی قلب مقدس در کوکلبرگ بروکسل، یکی از زیباترین جاذبه های توریستی شهر بروکسل است که برای ورود به آن چندین یورو باید هزینه کنید. اما نکته مدیریتی آن در هزینه بلیط آن نیست. این کلیسا به گونه ای طراحی شده که با این وجود که در قلب شهر قرار دارد، به هیچ عنوان ترافیک خاصی برای شهر ایجاد نمیکند و سالانه میلیونها یورو برای بلژیک درآمد دارد. اما باز این نکته مدیریتی این کلیسا نیست.

داستان یک کلیسا و مدیریت
داستان یک کلیسا و مدیریت

تمام کشورها و مردم دنیا مکان های مقدسی دارند که برای آنها هزینه کرده و آنها را عزیز میدارند. بسیاری از مردم زمین و خانه خود را اهدا میکنند تا در آن مسجد یا کلیسا ساخته شود. در کشور عزیز ما نیز چنین است. مردم با علاقه و بعضا با هزینه های شخصی اقدام به ساخت مساجد میکنند که بسیار امر زیبا و خدا پسندانه ای است. اما نکته مدیریتی این مهم دقیقا در همین جاست.

داستان یک کلیسا و مدیریت
داستان یک کلیسا و مدیریت

به عنوان مثال اگر در شهرتهران قدم بزنیم و با نگاه کمی دقیق تر بنگریم، در هر خیابان و کوچه ای در این شهر بزرگ مسجدی وجود دارد. این مهم نشان از اعتقاد مردم شهر دارد اما یک نکته مهم مدیریتی در این مهم رعایت نشده است. چه تعدادی از مساجد ما که با عشق و اعتقاد ساخته شده اند، به اندازه ای زیبا و جذاب هستند که توریستها حاضر به پرداخت پول برای دیدن آنها باشند و یا با نگاه عمیق تر، برای اینکه به سمت دین ما جذب شوند، خودنمایی میکنند. شاید یکی از زیباترین بناهای مذهبی در کشور ما (و با فاصله زیباترین آن)، بارگاه مقدس امام هشتم، حضرت رضا(ع) است. بعد آن شاید نتوان بنای زیبای مذهبی جذابی را مشاهده کرد. درست است که برخی از امامزاده های ما نیز با آیینه کاری های دلبرای خود جذاب و زیبا هستند اما نه به اندازه ای که موجب جذب توریست ها به این مکانهای مقدس شوند. بعلاو اینکه مشکل پارکینگ و عدم وجود فضای باز و بعضا نقاط سعب العبور این مکانها را هم در نظر بگیرید.

داستان یک کلیسا و مدیریت
داستان یک کلیسا و مدیریت

به عنوان مثال مسجد نور تهران یکی از مشهورترین مساجد کشور است که سالانه بسیاری از مراسم مهم مذهبی و یادبودها در آن انجام میشود. اما این مهمترین مسجد تهران یک پارکینگ درست ندارد. حتی فضای سبز مناسب ندارد. در حاشیه خیابان فاطمی و در یکی از شلوغترین نقاط تهران قرار دارد. همین مثال نشان میدهد که مدیریت و جانمایی این مسجد از نظر معماری شهری تایید نشده است ولی به هررو این مسجد ساخته شده و درحال استفاده است. نمونه های بسیاری از این مساجد در تمام شهرهای ایران وجود دارد که متاسفانه هیچ جذابیت و یا امکاناتی ندارند.

اگر هزینه ای که برای هر مسجد در کوچه ها و خیابانها میشد صرف ساخت یک مسجد زیبا و بزرگ و پارک و پارکینگ عظیم و هتلهای اطراف و دسترسی های مربوطه میشد، تا چه میزان میشد مساجد بزرگتر، زیباتر و جذاب تری ساخت. بعلاوه اینکه اجتماعات بزرگ مذهبی خود موجب جذب توریست ها و توجه آنها به معماری ایرانی_اسلامی می‌شد.

مسجد جامع بستک که توسط مردم و با همکاری مردم در شهر بستک در استان هرمزگان ساخته شده، به قدری زیبا و باوقار طراحی شده که چشم هر بیننده ای را محسور میکند. این شاهکار معماری در فضایی بسیار زیبا با پارکینگ درست و امکانات کامل ساخته شده اما مطمئنا بسیاری از مردم حتی نام بستک را تا به حال نشنیده اند چه برسد به این مروارید سفید که در قلب این شهر کوچک نهفته است.

تفاوت ما با جوامع توسعه یافته درهمین بخش مدیریت مشخص میشود. به وضوح مشاهده میکنیم که آنها از هر موضوعی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی استفاده می‌کنند و این مهم با کمک همه مردم و سازمانها و نهادها حاصل خواهد شد. پیشرفت در علوم مهندسی بسیار خوب است اما راهکار حل مشکلات جامعه مدیریت است نه مهندسی.