آمیخته تبلیغاتی (Promotional Mix)چیست؟

آمیخته تبلیغاتی برگرفته از آمیخته بازاریابی که توسط کاتلر و آرمسترانگ مطرح شده بود، ترکیبی از اقدامات بازاریابی و تبلیغاتی است که موجب اثرگذاری بر مشتری می‌شود. ارتقاء محصول با توجه به ماندگاری و اهمیت تأثیرگذاری بر مشتریان ، برای هر محصول و خدماتی بسیار مهم است. این ترکیب اساساً همان چیزی است که باعث ارتقاء اجرای مؤثر تبلیغات می شود. این مهم شامل فروش شخصی، تبلیغات، روابط عمومی، ارتقاء فروش و بازاریابی مستقیم است. استفاده از این ترکیب تبلیغاتی تضمین می‌کند که یک کسب و کار در کوتاه مدت و بلند مدت به موفقیت دست یافته و آن را ادامه دهد.

فروش فردی

این آیتم معمولاً پرهزینه‌ترین ابزار است اما یکی از مؤثرترین ابزارها در آمیخته تبلیغاتی است. این کار بسیار مؤثر است زیرا رابطه طولانی مدتی بین مشتری و فروشنده ایجاد می‌کند و موجب می‌شود چرخه فروش ادامه یابد. خصوصاً در هنگام برخورد با مشتریانی که پول برای خرید دارند اما اعتماد به سازمانها ندارند، بسیار سودمند است. کار با چنین مشتریانی شانس فرصتهای آینده فروش را افزایش خواهد داد.

با این حال ، این روش برخی از خطرات را شامل می شود. مشتری ممکن است با تیره شدن روابط فردی با فروشنده، دیگر رابطه کاری را نیز ادامه ندهد و یا خدمات یا محصولات ما را نخرد. در هر صورت فروش فردی رابطه فروشی است که بین دو فرد شکل گرفته و مستقیما به روابط انسانی بستگی دارد. در نهایت ممکن است با هر اتفاقی متزلزل شود. به هررو، فروش شخصی در آمیخته تبلیغاتی تاثیر مستقیم دارد.

بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم یعنی استفاده از فناوری برای هدف قرار دادن مشتری. این بازاریابی به صورت جداگانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نمونه‌ این بازاریابی میتوان از انجام اموری مانند تماس تلفنی، ایمیل، پیام در شبکه اجتماعی و غیره نام برد. بازاریابی مستقیم پوشش بخشهایی از فروش را انجام می‌دهد که فروش فردی پوشش نمی‌دهد. به عنوان مثال افرادی را که بطور مستقیم پول کمتری خرج می‌کنند را هدف قرار می‌دهد. افراد درون گرا نیز به بازاریابی مستقیم راحت تر واکنش نشان می‌دهند.

شرکت های زیادی برای ارسال پک تبلیغاتی به مشتریان از ایمیل و شبکه های اجتماعی و پیام رسانها استفاده می‌کنند. برخی از شرکتها مانند آمازون برای ارائه ارسال تبلیغات مستقیم از روند تصمیمات مشتری در خریدهای قبلی او استفاده می‌کند. بسیاری فقط پک‌های تبلیغاتی را بصورت انبوه برای همه در لیست خود ارسال می‌کنند. بازاریابی مستقیم آیتم موثری است ولی باید بصورت سفارشی برای هرفرد تغییر کند.

روابط عمومی

هر سازمانی به روابط عمومی احتیاج دارد اما بسیاری از شرکتها غالباً از این امر غافل می شوند، زیرا معمولاً آن را با مدیریت اعتراض مشتریان (برخورد با موقعیت های منفی که می‌تواند بر سرنوشت یک شرکت تأثیر بگذارد)، اشتباه می‌گیرند.

یک مدیر روابط عمومی خوب باید پویا باشد تا هم در موقعیت های مثبت و هم در منفی درست رفتار کند. در امور مثبت، یک کمپین روابط عمومی تبلیغاتی، شبکه‌های اجتماعی ، انتشارات، کمپین‌ها و رویدادهای دیگر را مدیریت کند. درامور منفی، برخورد با آن شرایط منفی موضوعی است که یک مدیر روابط عمومی باید در موقعیتی قرار داشته باشد که به طور مؤثر بتواند آن را اداره کند.

تبلیغات گسترده

تبلیغات گسترده یکی از آیتمهای آمیخته تبلیغاتی است. تبلیغات گسترده یک روش عالی برای جذب مشتری و ترغیب دیگر مشتریان برای خرید یک کالا یا خدمات خاص است. تبلیغات در ارتقاء محصولات و خدمات نقش اساسی دارد. روزنامه ها، رادیو ، تلویزیون و تبلیغات شبکه های اجتماعی همه نقش مهمی در تعیین چگونگی هدف قرار دادن مشتری و همچنین نحوه پاسخگویی به پیام تبلیغاتی دارند.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی بسیار پرطرفدار هستند و پیامهای تبلیغاتی مدام در این شبکه‌ها دست به دست می‌شوند و از کاربران بصورت رایگان برای تبلیغات در این شبکه‌ها استفاده می‌شود. تمرکز بر شبکه‌های اجتماعی خصوصاً جهت برقراری ارتباط با مشتری بسیار مهم است. به عنوان مثال فیس بوک یکی از پر بازدیدترین وب سایت‌ها در سطح جهان است. به محض اینکه یک شرکت چیزی را در صفحه فیس بوک خود ارسال می کند، بلافاصله درمعرض دید همه قرار می‌گیرد و عکس‌العملها به آن شروع می‌شود.

به عنوان مثال اینستاگرام هدف قرار دادن کاربران را بر اساس علایق، جنسیت، موقعیت مکانی، سن و سایر مشخصات جمعیتی که برای هر شرکتی اهمیت دارد جهت سازی می‌کند. امروزه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به سادگی استراتژیی برای پیشروی است.

آمیخته تبلیغاتی یک ترکیب مهم برای موفقیت یک کسب و کار است زیرا همه مشاغل به طور طبیعی می‌خواهند با رشد و ارتقاء خود درآمد بیشتری کسب کنند. با استفاده از آمیخته تبلیغاتی، می‌توان مشتریان بیشتری را به دست آورند و آنها را ترغیب كرد كه به ما بپیوندند.

نوشته: فرامرز عیب‌پوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *