پخش گرم چیست؟

پخش گرم چیست؟

صنعت پخش عموما با تولید، توزیع، خرده‌فروشی و بازاریابی محصولات مصرفی شکل می‌گیرد. معمولا شرکتهای پخش با دو روش مرسوم پخش سرد و پخش گرم کالاهای خود را توزیع می‌کنند. البته این دو رویه در بسیاری از بخشها با هم مشترک هستند. اصطلاح پخش سرد یا گرم، بیشتر برای فهم استرتژی کلی تحویل کالا استفاده شده و شرکتهای پخش خود را به این اصطلاحات معرفی نمی‌کنند ولی مدیران در شرح نوع توزیعشان از این دو واژه استفاده می‌کنند.

پخش گرم به روشی از پخش مویرگی گفته می شود که در آن ویزیتور شرکت پخش مویرگی همراه با موجودی مشخصی از برند خود در محل خریدار حاضر شده و به محض سفارش مشتری کالا را به وی تحویل می‌دهد .

این نوع پخش برای فروش محصولاتی است که بیشتر مصرفی هستند و یا در سبد اولیه خانوار قرار دارند و یا تاریخ انقضاء محدود داشته و از نوع فاسد شدنی می‌باشند. مثلا پخش محصولات غذایی و دامی در پخش گرم مدت زمان انجام سفارش و ثبت در سیستم و تحویل کالا به مشتری بسیار کوتاه و روال انجام کار پخش و توزیع آن بسیار سریع است.

در این روش عموما ویزیتور(بازاریاب) به همراه خودروی توزیع  به صورت روزانه با موجودی مقدار معینی کالا به مسیر مراجعه می‌کنند. ویزیتور (بازاریاب) به عنوان فروشنده به مامور توزیع نیز کمک می‌کند و به مشتریان خود خدمات و محصول ارائه می‌کنند. در این روش سرعت عمل، موجودی کالا در لحظه و زمان تحویل، سه عامل حیاتی هستند. به این روش Cash Van sale  نیز گفته می‌شود.

در این روش هدف فروش بیشتر و سریعتر قبل از رقباست به حدی که جایگاه مرود نظر دیگر نه امکان خرید از رقیب را داشته باشد و نه نیازی به آن. اکثر شرکتها مسیرها را منوط به اتمام موجودی خودروهای پخش می‌کنند. در این روش بازاریاب و موزع باید تمام محصولات موجود در خودرو را بفروشند و بازگردند.

البته امروزه با پیشرفت تکنولوژیک شرکتها و افزایش آگاهی در مدیریت برای این مهم نیز برنامه ریزی شده و حتی در تولید نیز از محصولاتی که فروش نرفته محصولات جدیدی می‌سازند. در بسیاری از صنایع مانند دخانیات، مواد غذایی، بستنی، نوشیدنی، آب معدنی، غذا و ساندویچ های آماده، لبنیات و …  از پخش گرم استفاده می شود. جالب است که بدانیم، بسیاری از کالاهای یخچالی یا باصطلاح سرد، به روش پخش گرم توزیع می‌شوند.

البته هیچ الزامی برای فروش این دسته محصولات با روش پخش گرم نیست و استراتژی ها عموما توسط شرکتها تعیین می‌شود. به عنوان مثال محصولات لبنی شرکت کاله به صورت پخش سرد توزیع می‌شود و توزیع  لبنیات شرکت ارژن به صورت پخش گرم است.

آکادمی آنلاین عیب پوش
error: کلیک راست در این سایت غیر فعال است !!