پخش سرد چیست؟

پخش سرد چیست؟

صنعت پخش عموما با تولید، توزیع، خرده‌فروشی و بازاریابی محصولات مصرفی شکل می‌گیرد. معمولا شرکتهای پخش با دو روش مرسوم پخش سرد و پخش گرم کالاهای خود را توزیع می‌کنند. البته این دو رویه در بسیاری از بخشها با هم مشترک هستند.

اصطلاح پخش سرد یا گرم، بیشتر برای فهم استرتژی کلی تحویل کالا استفاده شده و شرکتهای پخش خود را به این اصطلاحات معرفی نمی‌کنند ولی مدیران در شرح نوع توزیعشان از این دو واژه استفاده می‌کنند.

در این روش مبنای فروش، اخذ سفارش است در این مدل ابتدا بازاریاب به مشتری مراجعه کرده، نسبت به اخذ سفارش اقدام می‌کند و پس از ثبت سفارش وی و همچنین پردازش سفارش او در شرکت،  صدور فاکتور انجام گرفته و کالا برای مشتری ارسال می‌شود.

در پخش گرم دقیقا خلاف این موضوع اتفاق می‌افتد. در پخش گرم سفارش از قبل وجود ندارد و پس از قطعی کردن فروش، کالا در همان لحظه در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. در پخش سرد، ابتدا سفارش توسط ویزیتور ( بازاریاب) دریافت شده، ثبت شده، پردازش شده و سپس با تاخیر حداقل یکروزه به دست مشتری می‌رسد. اکثر شرکتهای آرایشی و بهداشتی، دارویی و غذایی اکنون از این روش استفاده می‌شود.

یکی از علتهایی که شرکتها از این نوع پخش استفاده میکنند این است که عجله ای برای فروش وجود ندارد یا فروش تخصصی است و به توضیحات کافی نیاز دارد و یا کالا در بخش بندی است که فروش آن به صورت پخش گرم، به وجهه برند آسیب وارد خواهد کرد.

بعلاوه اگر مشتری همان لحظه کالا را خریداری نکند، سایر رقبا نمی‌توانند سریعا قفسه مشتری را از کالای خود پرکنند چون آنها هم به همین پروسه برای فروش احتیاج دارند.

بعلاوه مشتری بخشی از بودجه و قفسه خود را به کالای مخصوص ما تخصیص داده و امکان جایگزینی سریع وجود ندارد. حتی مصرف کننده هم آنقدر فورس ماژور کالا را خریداری نخواهد کرد که بتوان برندی را سریعا جایگزین آن کرد. ولی در پخش گرم بلافاصله کالا جایگزین خواهد شد.

آکادمی آنلاین عیب پوش