برند بورد چیست؟

برند بورد(Brand board) یا (Mood board) و یا (Color palette) یک بورد نیمه تصویری است که روح استراتژی تجاری یک برند را به جهان بیرون منتقل می‌کند. برند بود در حقیقت ترجمه تفکر یک برند است که در اختیار مشتری و مصرف کننده قرار می‌گیرد.

این عنصر از سه بخش منسجم و بعضا مجزا تشکیل شده که هرکدام، شاکله اصلی یک برند بورد هستند. اصلی وجود دارد که یک مارک منسجم را تشکیل می‌دهند ، اجازه دهید در زیر به آنها نگاه کنیم:

موود بورد(Mood Board)

این عنصر گرم ترین و الهام بخش ترین بخش یک برند بورد است. موود بورد، بخش بصری برند بورد است. بخشی که چشم مشتری در اولین نگاه آن را میبیند. مود بورد شامل تمام رنگهای سازمانی، گرافیک سازمانی (Graphic Management System)، لوگو، بنر و غیره است. درواقع موود بورد فضایی است که تمام تصاویر الهام بخش و منبع تصویر ذهنی برند توسط آن منتقل می‌شود. ایده هایی که مدیران برای خلق برند داشتند، خلق وخوی برند و غیره میبایست توسط این فضا به مشتری منتقل شود. این بخش مهم است است که باعث جلب توجه مشتری به برند می‌شود. اغلب برندها تعدادی از صفات را برای توصیف نام تجاری خود انتخاب می‌کنند. این توصیفات همانگونه که هستند باید توسط موود بورد به مشتری یا مصرف کننده منتقل شود. این تصاویر حتما باید منحصر به فرد بوده و به همان برند تعلق داشته باشند. درواقع تصاویر و تم هایی که برای انتقال روح یک برند استفاده می‌شود، نباید از برند دیگرب وام گرفته شده باشند.

ساختار برند بورد(Brand board)

ساختار برند بورد درواقع تابلوی  اصلی برند است. شاکله اصلی برند که نقشه راه برای برقراری ارتباط و استفاده از برند را مشخص خواهد کرد. این عنصر، بخش اصلی برند بود است که هرسه بخش پالت رنگ، موود برد و ساختار برند بورد را  شامل میشود. لوگو، آرم ها و تم ها، فونت ها، تایپوگرافی، پالت رنگ، عناصر گرافیکی، بافت ها و نمادها از این بخش تبعیت می‌کنند.

این بخش مرجع کلیه موارد یک برند است. صفحه وب سایت برند، راهنماهای PDF، ویدئوهای تبلیغاتی و یا هرگونه تولید بصری یا موسیقایی باید دقیقاً از ساختار برند بورد تبعیت کند. همهچیز باید مطابق برنامه و اندازه گیری دقیق باشد تا نتیجه درست حاصل شود. رعایت این مهم، یک تجربه بی‌نظیر را به مخاطبان برند، خواهد بخشید. بنابراین مخاطبان برند، در هر کجا که اثری از برند را ببینند یا بشنوند، ناخودآگاه، برند را به خاطر خواهند آورد و این یعنی شناخته شدن و شناخته شدن به معنای فروش است.

پالت رنگ(Color palette)

پالت رنگ، مرجع و منبع و ماخذ رنگهایی است که برند از آنها استفاده میکند. این پالت معمولاً از سه تا هشت رنگ خالص یا ترکیبی تشکیل شده که همگی دارای کدرنگ و شماره رنگ استاندارد هستند. استفاده از کدهای رنگ کمک خواهد کرد که یک رنگ در چاپ و یا مانیتور یا دستگاههای مختلف جابجا نشود و سلیقه ای نباشد. تمام برندهای بزرگ جهان پالت رنگ مشخص دارند و برخی از برندها حتی رنگهایی را ساخته اند که مربوط به خود آنها و انحصاری است. رنگها در انواع مختلف برای کارایی های مختلف درنظر گرفته شده و هرچیزی را پیش بینی کرده اند. رنگ های پالت بر اساس روانشناسی رنگ و نوع برند و رسته مصرف تعیین می‌شوند. رنگها باید بسیار با دقت انتخاب شوند. باید اطمینان حاصل شود که هنگام ترکیب، همه رنگ ها در کنار هم خوب به نظر می‌رسند و با روح برند مطابقت دارند. استفاده ازکد هگز در برنامه های طراحی می‌تواند کمک کند که رنگ ها درست منتقل خواهند شد.

برند بورد فروشی چیست؟

تمام توضیحاتی که در این مقاله ارائه شد، درباره یک برند بورد استاندارد است. اما این واژه در مدیریت فروش در کشور عزیزمان معنای دیگری یافته است. در ادبیات فروش و بازاریابی در کشورما، برند بورد یک جدول خلاصه شده از اطلاعات برندهای رقیب کالاهای شرکت در بازار است که باتوجه به قیمت یا سطح نفوذ یا بازار هدف دسته بندی شده باشد اما از یک نوع کالاست. کالاهایی که قابلیت جایگزینی به جای کالاهای سازمان ما دربازار را دارند و اکنون در بازار حضور دارند. بدین وسیله گویی کل بازار در یک نگاه از نظر بیننده گذشته و اطلاعات آن را کسب مینماید. گرچه تهیه این مهم بخشی از فعالیت تجقیقات بازار بوده و برعهده بخش بازاریابی است، اما بدون داشتن اطلاعات از برندهای موجود در بازار و خصوصا برندهای رقیب، امکان برتری در بازار در سازمان پخش، وجود نخواهد داشت. پرواضح است که این جدول یک جدول عملگرا نیست اما به ما کمک میکند تا دید بسیار بهتر و مسلط تری در بازار هدف داشته باشیم. گرچه که اطلاعات به روشهای مختلف قابل دستیابی است و اهداف مهم هستند نه روشها، اما برخی از روشها به قدری اثبات شده هستند، که استفاده از آنها اجتناب ناپذیر است.

نمونه ای از برند بورد محصولات دخانی

این جدول، جدولی گویا و مختصر و مفید است که اطلاعات محصولات و خدمات موجود در بازار هدف ما با توجه به دسته بندی برندهای آنها، قیمت خرید، قیمت فروش عمده و شبه عمده و خرده فروشی و دسته بندی آنها را نشان می‌دهد. هر چقدر این اطلاعات گسترده باشند، در صورتیکه در یک جدول و به صورت یک جا نمایش داده شوند، کاربردی تر و قابل مقایسه خواهند بود. همانگونه که مشاهده شد، برندبورد در ادبیات فروش و بازاریابی ما تفاوت قابل ملاحظه ای با معنای جهانی آن دارد اما در حقیقت هردو این عناصر، بوردهایی هستند که به ما اطلاعات مشخصی را از یک یا چند برند منتقل می‌کنند.

آکادمی آنلاین عیب پوش
error: کلیک راست در این سایت غیر فعال است !!